Grenzen en assertiviteit

GRENZEN EN ASSERTIVITEIT

In 6 weken je grenzen leren kennen en aangeven

Grenzen zijn essentieel in een goede professionele relatie met je clienten, in de samenwerking met je collega’s en eigenlijk ook voor een gelukkig leven. Maar waar ligt jouw grens? Hoe voel je aan wanneer jouw grenzen zijn bereikt en hoe geef je dat vervolgens aan? Het aangeven van grenzen is voor de meeste van ons lastig. Zeker als je werkzaam bent in de zorg, de wereld waarin je continu ten dienste staat van anderen en waar je binnen een team afhankelijk bent van elkaar. Dus zeg je meestal ja tegen ongepast gedrag van je client. Misschien niet letterlijk, maar door het te negeren of te tolereren, want hij/zij is ziek of ‘weet niet beter’. En zeg je ‘ja’ tegen vragen van je collega’s. Direct of indirect door alles te regelen wat zij laten liggen. Want alles wat je oppakt, is goed geregeld, maakt de totale draaglast minder en je leert er toch weer van? Dat is allemaal waar. Mits de ‘ja’ tegen de ander geen ‘nee’ is tegen jezelf. Want weten wat je grenzen zijn  en daar gehoor aan geven maakt het dagelijkse werk en eigenlijk je hele leven, stukken makkelijker en vooral ook veel leuker.

Dit is wat je leert in onze training van zes weken: 

 Je leert herkennen waar je staat. Je leert wat je wilt tolereren en accepteren en wat je oncomfortabel en gestresst maakt.
 Je leert tot jezelf te komen, niet over je gevoelens heen te walsen en aan te voelen wanneer een grens in zicht komt of wordt overschreden.
 Je leert hoe je jouw emoties positief kan inzetten om duidelijk en direct je grenzen kenbaar te maken.
 Je ontdekt wat je in de weg zit om voor jezelf op te komen. Vaak is er angst voor de reactie van de ander of schuldgevoel als we tegen de ander ingaan. Grenzen laten vervagen omdat het zo hoort, omdat anderen het verwachten, zijn valkuilen en ondermijnen je zelfrespect.
 Je vergroot je zelfvertrouwen door stap voor stap te leren luisteren naar je gevoel en emoties en mensen duidelijk maar respectvol aan te geven wat jij wilt en verwacht.
 Je werkt toe naar jouw persoonlijke Grens Inzicht Plan (GRIP) wat je helpt om alert te blijven op jouw signalen en je herinnert aan wat je kan veranderen en waar je wel controle over hebt.
 De training van zes weken doen we bij voorkeur in een kleine groep, maar kan ook op individuele basis georganiseerd worden.

Aan het einde van de training ben je je bewust van je grenzen, weet je waar je staat en heb je de tools in handen voor de momenten dat het even niet lukt. Je verterkt je assertiviteit en je eigenwaarde.

Voor iedereen die het zat is om steeds meer te tolereren dan goed voor je is.

De training bestaat uit 5 bijeenkomsten van elk drie uur en dagelijkse registratie en schrijfopdrachten van een half uur.

Op ons kantoor in Zutphen. Indien de groep bestaat uit collega’s van dezelfde locatie, dan kunnen we indien mogelijk de training op locatie geven.

Iedereen kan leren luisteren naar zichzelf, assertiever worden en beter opkomen voor zichzelf. Van belang is dat je bereid bent naar jezelf te kijken en de keus maakt om beter voor jezelf te zorgen.