Nieuws en tips

Nieuws en tips

Hieronder zie je actuele nieuwsberichten en helemaal onderaan vind je maandelijks ook nieuwe tips die we graag met je delen.

Mindful werken

Voor als je echt iets aan werkstress wilt doen

Iedereen wil graag bevlogen en met plezier werken. Iedereen wil een team dat ook onder hoge druk effectief samenwerkt. Kwaliteit leveren aan tevreden clienten is het doel. En dat lukt alleen met gezonde en bevlogen medewerkers en zelfbewuste vitale managers. Mindfulness is daartoe een onmisbare ‘way of work.’ En nee.. mindfulness is echt niet alleen maar vaag of zweverig.

Als je leert mindful te werken dan is het resultaat dat je met aandacht aanwezig kunt zijn met een open en oordeelvrije opmerkzaamheid. Die bewuste aandacht en opmerkzaamheid helpt je om niet aan stress ten onder te gaan en vriendelijk te blijven naar jezelf. In je neiging alles onder controle te houden kun je behoorlijk streng worden, wat een groot beroep doet op je doorzettingsvermogen. Dat is prima als je even een deadline moet halen op korte termijn, maar funest als het gaat om een dagelijkse staat van werken.

Als je in 1 dag de basisprincipes van mindfulness wilt leren kennen dan is de introductieworkshop geschikt voor jou. Wil je mindfulness echt leren toepassen in je werk dan kan je bij ons de training volgen.

Klik hier voor meer informatie.

Samenwerken aan veiligheid

Voor als je wilt ontdekken welke invloed je zelf hebt op het ontstaan van ‘lastig’ gedrag

Een vraag die wij veel krijgen is of wij een ‘agressietraining’ kunnen verzorgen. We weten, ook op basis van onze eigen ervaring in de praktijk, dat agressie of lastig gedrag onlosmakelijk verbonden is met werken in de zorg. Wij hebben in onze tijd als actief hulpverlener regelmatig deelgenomen aan diverse ‘agressietrainingen’, hebben daar een hoop van geleerd maar er ook zaken in gemist. Het is een onderwerp dat ons al jaren boeit en heeft aangezet tot het ontwikkelen van een training die teams echt ondersteund. We geven geen ‘agressietraining’, maar bieden wel een programma dat teams al jaren helpt om zich bewust te worden van de invloed die zij samen hebben in het ontstaan van lastig of zelfs agressief gedrag. Onze overtuiging is namelijk dat verreweg het meeste lastige gedrag wordt opgeroepen door onszelf. Door wat we zeggen, doen en uitstralen. In deze training leer je met elkaar wanneer gedrag nu echt probleemgedrag wordt en wat je van en met elkaar moet weten om een positieve invloed te hebben op het ontstaan van gedrag. Enkel leren hoe je (fysiek) moet ingrijpen is wat ons betreft veel te kort door de bocht en doet ook geen recht aan je cliënt(en). Het is een zwaktebod als dat de enige insteek is. Onze ervaring in de afgelopen jaren wijst uit dat teams die het programma ‘samenwerken aan veiligheid’ volgen beter in staat zijn om actief te sturen op lastig gedrag. Kijk onder ‘teams’ bij meer informatie over dit programma.

Klik hier voor meer informatie over deze teamtraining.

Weer present na een incident

Voor als je na een (traumatisch) incident weer de oude wilt worden

Soms maak je iets mee waarna geen dag meer hetzelfde lijkt. Alsof alles een beetje veranderd is of alsof je de wereld ineens wat anders bent gaan ervaren. Soms maak je incidenten of ervaringen mee die je zelfvertrouwen of het vertrouwen in de ander ineens in een ander daglicht zet. En dat is vaak niet zonder gevolgen. Vervelende ervaringen in het verleden hebben soms veel impact op je gedrag en keuzes in het heden.

Wij komen met regelmaat medewerkers tegen die ten gevolge van een (heftig) incident niet meer functioneren als ervoor. Dat heeft ons er toe aangezet om een aanbod te creëren dat mensen weer vooruit helpt. Mocht je een vraag hebben die hier bij past dan komen we graag met je in gesprek.

Klik hier voor meer informatie over dit aanbod.

Flitsconsult

Voor als je kortdurend deskundigen mee wilt laten kijken naar je uitdaging met een of meerdere cliënten

Samen met Fiept (zelfstandige praktijk van orthopedagoog Stefan Stuivenberg) bedachten we het flitsconsult. Dit idee werd geboren doordat we in onze dagelijkse praktijk regelmatig zien dat er bij vastgelopen casuïstiek gekozen wordt voor adhoc beslissingen of lange verbetertrajecten. Snelle beslissingen leiden meestal niet tot duurzame oplossingen en lange verbetertrajecten geven niet de energie die op korte termijn nodig is om verder te komen. Wij kunnen met een ervaren en frisse blik meedenken en -kijken. Wij zitten niet in dezelfde dynamiek die mogelijk al lange tijd speelt en zijn dus in staat om, zonder ‘last’ van het verleden, van een afstand mee te kijken.

Als je met een of meerdere cliënten in een dynamiek zit die frustreert en het licht aan het einde van de tunnel maar niet zichtbaar wordt heb je behoefte aan snel en concreet advies. Realistische handvatten die werken en die je morgen al kan oppakken.

We brengen een combinatie van kennis over uiteenlopende inhoudelijke vraagstukken en veel ervaring in diverse settingen waar zorg en ondersteuning aan mensen wordt geboden. We zijn in de gelegenheid om inhoudelijk te kijken en eventueel (aanvullende) diagnostiek te verzorgen, maar hebben ook veel ervaring met het ondersteunen van teamprocessen. Ons gezamenlijke uitgangspunt is dat we casuïstiek systemisch bekijken. Vastgelopen situaties gaan nooit alleen maar over de betreffende cliënt, maar ook over de betrokkenen er omheen. Onze adviezen zijn per definitie handelingsgericht en afgestemd op wat er in de dagelijkse praktijk mogelijk is. Als wij een flitsconsult doen dan kijken we zowel inhoudelijk als organisatorisch naar de uitdaging die voorligt. Ons streven is daarbij altijd om snelheid te betrachten. Als je ons je uitdaging toevertrouwt doen wij ons uiterste best om je niet met een kluitje in het riet te sturen, maar richting te geven om vanaf morgen weer meer grip te ervaren.

Klik hier voor alle informatie over het flitsconsult.

GRIPhelpt

De nieuwe ‘speeltuin’ van WAJZ

Met WAJZ begeleiden we dagelijks medewerkers en teams in de zorg bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. De vraag om begeleiding komt de laatste jaren steeds vaker ook uit andere werelden en dat is mede aanleiding geweest om GRIPhelpt op te richten. Niet alleen de toenemende vraag uit andere werelden is aanleiding geweest, maar ook onze eigen behoefte om een plek in te richten waar wij onze ideeën en plannen kwijt kunnen die niet uitsluitend geschikt zijn voor de zorg. GRIPhelpt is een plek waar je terecht kan voor training en begeleiding rondom persoonlijke ontwikkeling en waar de insteek net een beetje anders is.

Begin 2019 ronden we de site af waar we nu hard aan werken. Op deze nieuwspagina houden we je graag op de hoogte van de vorderingen.

 

TIPS

Maandelijks zullen we op deze plek tips geven over uiteenlopende zaken. Tips die we leuk, zinnig of belangrijk vinden om te delen. Soms komen we zelf met ideeën, maar ze ontstaan ook door gesprekken die we hebben in en met de praktijk.

Tips voor December

Opvang en nazorg na een incident

Heel regelmatig raken we met teams in gesprek over het thema ‘opvang en nazorg’. Een thema dat wat ons betreft veel te weinig specifieke aandacht krijgt. Een groot deel van de professionals in zorg- en dienstverlening krijgt te maken met (heftige) incidenten. Helaas is de norm in veel teams dat incidenten ‘er bij horen’ met het gevolg dat er weinig aandacht is voor de uitwerking van een escalatie voor betrokkenen zelf. Wist je dat slechte of geheel afwezige opvang en nazorg te vaak de reden is dat professionals (langdurig) uitvallen? Wat ons betreft hoog tijd dat we ons gaan realiseren dat het bespreekbaar maken van dit onderwerp in teams van belang is. Als je dit wilt doen in je team dan is het goed het gesprek wat te voeden en daarvoor kan je bijvoorbeeld onderstaande stellingen gebruiken. Probeer het maar eens!

 Opvang en nazorg is vooral belangrijk bij grote incidenten, niet bij elk ‘conflictje’.
 Om opvang en nazorg moet je als ‘slachtoffer’ zelf actief vragen. We kunnen niet bij elkaar in het hoofd kijken.
 Incidenten horen bij het werk. Een conflictsituatie snel een plek kunnen geven is daarom een competentie die we mogen verwachten van een (nieuwe) collega.
 Om de zoveel tijd collega’s vragen naar de beleving bij een incident moeten we niet doen. Als iemand later nog steeds last heeft van een situatie dan kan iemand dat het beste zelf aangeven.

Heb je nog een stelling die je met ons wilt delen? Laat het ons weten!